fbpx

Sveiki užkandžiai vaikams – iššūkis tėvams

1-6 metų vaiko mityba/Mokyklinuko mityba/Užkandžiai

Sveiki užkandžiai vaikams – iššūkis tėvams

Sveiki užkandžiai – iššūkis tėvams! 2-3 užkandžiai per dieną būtini vaikų mityboje: tai priešpiečiai, pavakariai ir naktipiečiai. Mažų vaikų skrandukai nedideli ir jiems sudėtinga būtų suvalgyti dienos maisto normą per tris valgymus, o didesni vaikai vis dar auga ir tam naudoja daug energijos, todėl išalksta daug greičiau nei suaugusieji, todėl užkandžiai yra būtini.

Taip pat sveiki užkandžiai vaikams padeda išvengti pastarojo dešimtmečio bėdos – vaikų nutukimo ir begalės ligų, o netinkami užkandžiai ne tik didina vaikų svorį, bet ir neigiamai veikia sveikatą, silpnina imunitetą.

Tad ką gi rekomenduoju rinktis vietoj bandelių, sausainių, sulčių, saldaus jogurto ir traškučių?

  1. Nesveikas pasirinkimas: riestainiai, trapučiai, sausainiai, pūsti kukurūzai, džiūvėsėliai, sumuštiniai su dešra

Sveika alternatyva:

Viso grūdo bemielė duona:
– duonos riekelė su avokadu;
– džiovintos duonos riekelė;
– duonos riekelė su sviestu, druska ir pomidoru/agurku/ridikėliu.

Sezoniniai vaisiai:
Geriausia vietiniai, jei nėra – tinka ir atvežtiniai, nulupti vaisiai. Vaikai labiausiai mėgsta saldžius vaisius, pvz. bananus.

Sezoninės dažovės:
– įvairių formų morkos: mažos morkytės, morkos supjaustytos piršteliais, sutrintos morkos;
– žieminė bulvė – topinambas. Pamiršta Lietuvoje, nors prieš kelis dešimtmečius ji buvo labai populiari. Žieminė bulvė yra vietinė daržovė, puikiai išsilaiko iki pavasario. Skonis – šviežių riešutų;
– virta kukurūzo burbuolė. Parodykite vaiką, kad nemėgsta ant ilgo pagaliuko užmautos virtos kukurūzo burbuolės pagraužti? 🙂
– agurkas, geriausia šviežias. Raugintų agurkų vaikams tikrai galima, bet dėl didelio druskos kiekio ribotomis porcijomis. Marinuotų agurkų – vengti dėl juose esančio acto ir druskos;
– pomidoras, supjaustytas skiltelėmis. Smagus užkandis vyšniniai pomidoriukai, nes vaikams patinka „maži valgiai“; – kopūstų salotos. Smulkiai supjaustyti švieži kopūstai, suglamžyti, šiek tiek pabarstyti druska ir palikti 30 minučių pastovėti;
– švieži žali žirneliai sezono metu arba žiemą šaldyti;
– virtos pupelės – taip pat patinka daliai vaikų. Galima išvirti spalvotų, kad būtų smagiau. Nepamirškite prieš tai pamirkyti, t.y. padaiginti, kad nepūstų pilvelių.

Vaisiai ir daržovės - sveiki užkandžiai vaikams

2. Nesveikas pasirinkimas: sultys

Sveika alternatyva:

– vanduo: iš pradžių paskanininkite, oper mėnesį vis mažinkite „skonio“ koncentraciją, kol liks grynas vanduo. Į stiklinę įdėkite šiaudelį, kad būtų smagiau gerti;
– vaisiai ir uogos, geriausia sezoniniai. Pradėjus keisti įpročius pradėkite nuo saldžiausių.
– morkos – jos saldžios ir gražiai atrodo;
– sezoninių uogų puodelis: trešnės, braškės, slyvos ir pan.  Jei uogos rūgščios – galima jas patrinti ir sumaišyti su banano gabalėliu;
– trintų vaisių kokteilis (ne sultys) – šis užkandis netinka nutukusiems vaikams.

ar sveika gerti sultis vaikams?

3. Nesveikas pasirinkimas: saldainai

Sveika alternatyva:

-nedidelis gabalėlis šokolado, kuriame ne mažiau kaip 70% kakavos;
– džiovinti vaisiai nemirkyti cukraus sirupe! Atidžiai skaitykite etiketes – didžioji dalis džiovintų vaisių yra su cukrumi. Jei yra galimybė pirkite ekologiškus. Puikiai tinka +40 C temperatūroje džiovinti močiutės obuoliai, kraušės ar slyvos;
– saldūs vaisiai ar uogos, pavyzdžiui vynuogės;
– žaliavalgiški saldainiai ir desertai su nedideliu kiekiu riešutų arba be riešutų. Pavyzdžiui avokado rutuliukai su datulėmis ir kokoso drožlėmis. Šventinei dienai pagaminkite daugiau, nes išnyks akimirksiu:)

Atminkite, kad ir koks sveikas būtų desertas, jais piktnaudžiauti negalima!

4. Nesveikas pasirinkimas: bulvių ir kukurūzų traškučiai

Sveika alternatyva:

– naminiai bulvių, burokėlių ar cukinijų traškučiai. Juos visai paprasta pagaminti: plonai su pjaustykle supjausčius, pabarsčius druska bei prieskoniais iškepti orkaitėje.

5. Nesveikas pasirinkimas: bulvytės fri

Sveika alternatyva:

-orkaitėje kepti bulvių šiaudeliai.

6. Nesveikas pasirinkimas: saldus jogurtas

Sveika alternatyva:

– 100 ml natūralaus jogurto arba kefyro su pora valgomųjų šaukštų trintų uogų ar mažais gabaliukais pjaustytų vaisių.

7. Nesveikas pasirinkimas: ledai iš parduotuvės

Sveika alternatyva:

– naminiai ledai.

Sveikesni naminiai ledai

Atsiminkite, vaikai maistą vertina paprastai: ar tai valgo jų tėveliai ir ar vaikui yra skanu. Jei tėvai valgo nesveikai, taip valgys ir vaikai. Keisti mitybą nuo užkandžių reikia jau dabar ir tai tikrai nesudėtinga bei nereikalauja daug pastangų. Šie patrimai tiks ne tik vaikams, bet ir tėvams.

Mitybos specialistė, dviejų vaikų mama.

Leave us a comment