Kiek reikia suvalgyti vaikui? 1-3 metų amžiaus

1-6 metų vaiko mityba/Karuselė/Straipsniai

Kiek reikia suvalgyti vaikui? 1-3 metų amžiaus

Straipsnis iš mano interviu žurnalui „Mažylis„.

Tėvams akivaizdu: kai vaikas kone visiškai nevalgo arba kai valgo per daug, tai matyti iš žandukų. Tačiau galbūt jūsų vaikas tarsi vidutinis? Kaip įvertinti, ar jis valgo pakankamai, ar daugokai? Specialistės Vaidos Kurpienės patarimai padės jums vaiko svorį išbraukti iš nerimą keliančių dalykų  sąrašo.

1-3 metų vaiko mitybai apibūdinti puikiai tinka žodis – išrankumas. Pamenate savo kūdikį noriai lapnojant trintą vištieną su moliūgu ir burokais? Skanaujantį bet ką, kas atsidurdavo ant maitinimo kėdutės staliuko. Tą kūdikį, deja, kažkas pakeitė mažiau sukalbamu žmogumi… Po pirmojo gimtadienio vaiko augimas sulėtėja apie 30 proc., panašiai ir apetitas. Kūdikiams reikia suvartoti apie 70–100 kalorijų vienam kilogramui svorio, o štai išaugusiam iš kūdikystės mažyliui jau pakanka 70–80. Kaip žinoti, kad maitinate tinkamai?

Pasikliaukite vaikučio instinktais.

Natūralu, kad dvimetuko apetitas gali svyruoti ir keistis kas dieną. Pasak amerikiečių tyrimų, net 85 proc. tėvų ragina vaikus suvalgyti daugiau, už tuos kąsnelius juos girdami ar net papirkinėdami saldumynais arba filmukais. Verčiau patikėkite – jei vaikas pastūmė lėkštę, jis jau sotus. Antraip išmokysite jį valgyti tada, kai jis nealkanas, – tai slidus kelias… Daugelis tyrimų patvirtina, kad nemažą antsvorį turintys 5–12 m. vaikai nebejaučia alkio signalų. Tik leisdami nuo pat mažens suvokti ir gerai pažinti savo sotumo bei alkio jausmus apsaugosite vaiką nuo galimo antsvorio ateity ir su tuo susijusių neigiamų emocijų, ligų.

Leiskite užkąsti.

Mažyliai paprastai būna per daug užsiėmę, kad pavalgytų, – po kelių kąsnių jie jau sprūsta nuo stalo pažaisti. Vis dėlto daugumą valgių ir užkandžių patiekite būtent prie stalo, kad valgymas čia taptų įpročiu. Laikykitės taisyklės „nubėgęs žaisti vaikas jau pavalgė“. Jei žaidžiant jam po ranka bus sveikų užkandžių (papjaustytų daržovių, vaisių, sūrio ar viso grūdo duonos), vis tiek atkreipkite dėmesį, kad užkandžiaudamas padarytų trumpą pertraukėlę, prisėstų ir gerai sukramtytų.

Laikykitės režimo.

Tarp pagrindinių patiekalų valgymo turi praeiti maždaug 4 val., o užkandžių galima duoti laikotarpiu tarp jų. Jei užkandis sotus, pertrauka tarp pagrindinių valgymų gali būti ilgesnė. Tai padeda vaikučiui normuoti alkį ir augti normalaus svorio. Vaikas, kuris nuolat kažką kramsnoja, niekada nesijaus alkanas ir vengs pagrindinių patiekalų, be to, greitai spruks nuo stalo, bet netrukus vėl prašys užkąsti.

Siekite ilgailaikės naudos 

Venkite papirkinėjimo bei įkalbinėjimo, pažadų, ką vaikas gaus, jei suvalgys dar, taip pat nejunkite  filmukų. Taip, trumpalaikė nauda bus – jis išties praris truputį mėsos su pomidoru, bet taip elgdamiesi jį išmokysite suvalgyti daugiau, nei norisi, ir galiausiai tai virs persivalgymu. Be to, iškreipsite maisto suvokimą – jei mažieji daržoves valgys kaip „fui“ maistą, kad gautų skanaus „niam“ maisto, jie niekad jų taip ir nepamėgs.

Pavyzdinis 13 m. vaiko dienos valgiaraštis

Dienos kalorijų poreikis 1200 –1400

Pusryčiai: avižinė košė su cinamonu ir kokosų drožlėmis arba kokosų aliejumi.
Priešpiečių užkandžiai: supjaustytas obuolys ir sūrio lazdelė.
Pietūs: vištienos maltinukai, kepti orkaitėje ar garinti su perlinių kruopų koše ir šviežių kopūstų bei morkų salotomis.
Pavakarių užkandžiai: viso grūdo duona su avokadu bei pomidoru.
Vakarienė: tiršta lęšių ir daržovių sriuba bei šviežios raudonos paprikos lazdelės.

Gerti geriausia duoti tik vandens ar kmynų, pankolių arbatos.

Sultys laikomos desertu, jas geriausia duoti skiestas, ypač vaikams iki 3 metų amžiaus.

Mitybos specialistė, dviejų vaikų mama.

Leave us a comment