fbpx

Ar būna sveikų saldainių arba visa tiesa apie sveiką vaikų mitybą

1-6 metų vaiko mityba/Mokyklinuko mityba/Paauglio mityba/Straipsniai

Ar būna sveikų saldainių arba visa tiesa apie sveiką vaikų mitybą

Tėčiai ir mamos nuolat vaikams aiškina, kaip svarbu valgyti daug daržovių ir vaisių. Nuolat galima girdėti, jei vaikai valgys tik saldumynus ir traškučius, tai jie neaugs. Nesiginčijame, tėvai teisūs. Tačiau šįkart mes patys paklausėme mitybos specialistės apie sveiką mitybą, pasidomėjome, ar tikrai visi vaisiai ir daržovės sveiki ir ką daryti, jei labai norisi saldumynų.

Į Nojaus ir Lauros klausimus atsakė sveikos mitybos žinovė Vaida Kurpienė.

1. Ar skiriasi vaikų mityba nuo suaugusiųjų?

Mityba yra panaši ir skiriasi labai mažai. Juk vaikai, daugiau ar mažiau, maitinasi kaip ir jų tėveliai. Na, nebent mokykloje nugvelbia daugiau ką nors skanaus. Vaikų mityba skiriasi tuomet, kai jie pradeda labai sparčiai augti. Paaugliams reikia daugiau maisto negu suaugusiems. Pavyzdžiui, 14 metų paaugliui reikia daugiau maisto negu tvirtam vyrui. Jeigu paauglys valgo per mažai, tai jis tuomet labai nori nesveiko maisto: saldumynų, traškučių. Jeigu to norisi, vadinasi, jis arba per mažai miega, arba per mažai valgo. Gali būti, kad paaugliams dar vakare reikėtų sukirsti bulvių, košės ar pilno grūdo makaronų, kuriuose yra angliavandenių. Mat jie naktį ne tik miega, bet ir auga. Tai ne mitas, tai tiesa.

2. Kaip turi atrodyti kiekvienos dienos maistas?

Labai svarbu, kad tas maistas būtų įvairus. Ryte geriau suvalgyti grūdų košės. Bet ne saldžios košės, nes tuomet tai bus desertas, o ne maistas. Taip sakau ir savo penkiametei dukteriai. Košė suteikia labai daug energijos. O į mokyklą galima su savim pasiimti vaisių, sezoninių uogų, sumuštinių su pilno grūdo duona. Turi būti ir daržovių. Dar gerai būtų, kad būtų ir baltyminio maisto. Tai gali būti kiaušinis, varškė ar sojos produktai.

Labai svarbu, kad kasdien vaikai gautų šviežių daržovių porciją. Šviežios daržovės reiškia neapdorotos daržovės: nevirtos ir nekeptos. Nors jose nėra daug kalorijų, bet jos turi daug naudingų medžiagų, kurios yra būtinos kiekvienai mūsų ląstelei. Jeigu mes valgome tik virtą maistą, marinuotą ar kitaip apdorotą, tai mes tų medžiagų negauname. Tuomet esame mažiau energingi, lėčiau vystomės ir daugiau sergame.

Tačiau būtina žinoti, kad valgome daržoves pasimato ne iš karto. Neužtenka jų suvalgyti vieną diena ir daug. Šviežius vaisius ir šviežias daržoves reikia valgyti kasdien.

3. Jei saldumynuose nebūtų cukraus, ar būtų galima jų valgyti kur kas daugiau?

Deja, tokių saldainių nėra. Kai jų per daug suvalgome, skaudą pilvą. Sveikas saldainis yra džiovintas vaisius. O sveikiausia būtų patiems saldų patiekalą pasigaminti. Receptų galima paprašyti tėvelių, didesni vaikai gali ir patys jų susirasti. Tačiau pasikartosiu, jei visada sočiai valgysite, tai saldumynų norėsis mažiau.

4. Kai Jūs buvote maža, ar daug saldainių valgėte?

Kai aš buvau maža, saldainių gaudavau tik tada, kai ateidavo svečiai ir per dideles šventes. Mano dukra gauna dažniau saldainių, bet aš ją mokau, kad saldumynus reikia valgyti mažais kąsneliais, atsisėdus prie stalo tuo saldumynu pasimėgauti. Kitu atveju, greitai suvalgius, ar sėdint prie kompiuterio ar televizoriaus, net nepajusite, kaip suvalgysite. Nei skonio receptoriai gavo to malonumo, nei mūsų smegenys to suprato, ką mes čia ką tik suvalgėme.

5. Ar svarbu valgyti kiekvieną dieną tuo pačiu laiku?

Būtų idealu, jei žmogus galėtų eiti miegoti, keltis ir valgyti tuo pačiu metu, nes tuomet pats organizmas žinotų, kada reikia gauti maisto, ir visada tuo pačių laiku išskirtų virškinimo sultis. Tokiu atveju vadinasi, organizmas pasiruošęs priimti maistą. Reikia žinoti, kad valgymas yra viskas, ką mes dedame į burną, išskyrus vandenį. Sultys taip pat yra maistas ir jis iš tikrųjų yra saldainis, nes jame yra cukraus. Svarbu, kad tarp tų valgymų būtų 2-3 valandų skirtumas.

6. Ar tikrai visi vaisiai ir daržovės yra sveiki?

Tikrai tikrai visi. Bet geriausia valgyti pagal sezoną. Vasarą, tai kas auga ant žemės, daugiau vandeningų daržovių: pomidorų, salotų lapų, paprikų, agurkų. Tokios daržovės mus vėsina, suteikia skysčio. O žiemą valgoma šildančias daržoves – tos, kurios auga po žeme. Tai įvairios ropės, ridikai, salierų šaknis ir įvairios kitos šakninės daržovės, kurių gal ir visų pavadinimų nežinome. Jos turi labai daug naudingų medžiagų. Žiemą taip pat labai sveika valgyti kopūstus. Reikia žinoti, kad kopūstuose labai daug vitamino C. Tiek pat kiek citrinoje. O citrinos tikrai tiek nesuvalgysime, kiek kopūstų galime suvalgyti. Tik reikia žinoti, kaip juos paruošti, kad jie būtų minkšti ir skanūs.

7. Jeigu valgytumėm tik daržoves ir vaisius, būtumėm visi sveiki?

Ne, nes mums reikia įvairaus maisto. Mums reikia baltymų, kurių galime gauti iš žuvies, mėsos, pieno produktų, ankštinių produktų. Reikia riebalų, kurių gauname iš riešutų, sėklų, alyvuogių ir aliejaus. Maistas turi būti įvairus. Juose yra ne tik baltymai, riebalai ir angliavandeniai, bet ir įvairūs vitaminai. Taip pat grūdiniai produktai duoda mums labai daug energijos. Reikėtų suvalgyti labai didelį daržovių kiekį, kad gautumėm tiek energijos, kiek duoda mums grūdiniai produktai.

8. Kokie maisto produktai nedera tarpusavyje?

Iš tiesų mūsų skrandžiai gali viską suvirškinti. Bet labai svarbu, kaip mes jaučiamės po to. Jei pavalgę, mes jaučiamės apsunkę, vadinasi, arba persivalgėme, arba blogai sukramtėme, gal surijome per dideliais kąsniais, todėl priplūdo daug kraujo į žarnyną, kad kaip nors tą betvarkę sutvarkytų. Arba tas maisto derinys mūsų skrandžiui netinka ir jis sunkiai jį virškina.

Šaltinis: Klausiavaikai.lt

Mitybos specialistė, dviejų vaikų mama.

Leave us a comment